۱۴۰۳ خرداد ۱۲, شنبه

ده راه برای موفقیت در واحد بیومکانیکتون

در این فصل

  • استفاده حداکثری از زمانتان در کلاس
  • استفاده از زمانِ بیرون از کلاس به نفع خودتان

ممکن است این بلاگ را به عنوان یک منبع اضافی برای کمک به کلاس بیومکانیکی که الان دارید میگذرونید یا به زودی میگیرید، بخونید، و برای همین، ازتون ممنونم. سال‌ها تجربه‌ی من در تدریس بیومکانیکِ مقدماتی، بهم این امکان را می‌ده که بهتون چندتا پیشنهاد بدم که ممکنه بهتون کمک کند. منظورم فقط قبول شدن در کلاس نیست، هرچند که هدف کوتاه مدت خوبی م هست. منظورم، تحسین و درست کردن یه شالوده تو بیومکانیک ه. در ادامه، برخی از پیشنهادهای اصلی من را می‌بینید.

به کلاس بروید و سوال بپرسید

احتمالا مامانتون اینو بهتون گفته باشه. حضور در کلاس، بهتون امکان می‌دهد که سخنرانیِ استاد را بشنوید و تو کارهای آزمایشگاهی شرکت کنید. اما منافعِ کمتر-روشن هم وجود دارند: مربی، قیافه تون رو یاد میگیره و با دیگر دانشجویان آشنا میشین. این یک جنبه شخصی به کلاس اضافه می‌کند و به شما امکان می‌دهد که به راحتی، با استاد و همکلاسی‌های خود، خارج از زمان کلاس ارتباط برقرار کنید.

هنگامی که در کلاس هستین، از سوال پرسیدن خجالت نکشین - حتی اگر مطمئن باشید که "بی‌فایده" هستند. تعداد کمی از دانشجویان تمایل دارند که دست بلند کنند و بگویند: "صبر کنید، من نمی‌فهمم چی گفتید. می‌تونید رَوش را توضیح دهید؟" بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنن که خودشون تنها، متوجه صحبت استاد نمی‌شوند، اما این به ندرت رخ می‌دهد. با ارائه نمونه و درخواست توضیح، عمل کنید. همکلاسی‌های شما - و استاد - از ابتکار شما قدردانی خواهند کرد.

تجربه بهم نشون داده که هنگامی که یک دانشجو یک مفهوم را درک نمی‌کند، بسیاری از آنها هم نمی‌فهمن. من دیده‌ام که کلاس،  هنگامی که یک دانشجو به اندازه کافی شجاع میشه تا سوالی بپرسه یا درخواست توضیح کنه، جذاب می‌شه.

اگر شجاعت کافی برای حرف زدن در کلاس رو ندارید، حداقل سوال تون را بنویسید و بعد از کلاس، اونو پیش استاد ببرید. اگر استاد نتونه در آن زمان به سوال پاسخ دهد، ممکن است شما به ساعات اداری دعوت بشین. حتی می‌توانید سوال خود را از یک همکلاسی بپرسید - با هم، شما ممکنه بتونید به جواب برسید یا حتی سوال را به روشی مستقیم‌تر بسازین، که بعدش می‌توانید آن را به ساعات اداری استاد ببرید.

یک استاد، در طول کلاس، زمان نامحدودی برای نشان دادن اینکه چگونه یک مفهوم، برای همه فعالیت‌ها اعمال می‌شه، ندارد. فعالیتی که به عنوان مثال انتخاب می‌شود، ممکن است اونی نباشه که شما با آن آشنا هستید. واکنش فوری برخی از دانشجویان این است: "خب، من اون فعالیت رو انجام نمی‌دم، پس برام اهمیت نداره." بنابراین، به فکر یک فعالیت باشین که باهاش آشنا هستید، و در نظر داشته باشید که چگونه این مفهوم برای آن فعالیت اعمال می‌شود. در کلاس درباره آن سوال کنید، یا سوال خود را به ساعات اداری ببرید.

کتاب درسی را بخوانید

احتمالاً استادتان به شما گفته است: از کتاب درسی به عنوان منبع یادگیری استفاده کنید که برای این منظور طراحی شده.

قبل از اینکه کلاس، یه مبحث جدید رو شروع کنه، مقدمه و خلاصه فصلِ مربوطه را در کتاب درسی خود بخوانید. خوندنِ قبل از کلاس، بهتون یک دیدِ کلی از اصطلاحات و مفاهیم جدیدی که در کلاس خواهید شنید را می‌دهد. اگر به اسلایدها یا یادداشت‌های کلاسی استاد خود دسترسی دارید، آن‌ها را هم مرور کنید.

بیشتر دوره‌های بیومکانیک، تقریبا ترتیب ارایه این بلاگ رو دنبال میکنن، اما اگر مطمئن نیستید که کدام فصل یا صفحات را بخوانید، کتاب درسی خود را با خود به کلاس یا ساعات اداری ببرید و از استاد راهنمایی بگیرید. (این کار حتی با نسخه الکترونیکی کتاب درسی راحت‌تره.)

بعد از کلاس، یادداشت‌های کلاسی تون را مرور کنید. مطمئن شوید که واضح هستند. اگر الان معنایی ندارند، وقتی چند هفته یا ماه بعد برای امتحان مرور می‌کنید، هم معنایی نخواهند داشت. مطمئن شوید که هر شکل یا نموداری که کشیده‌اید، به درستی و به طور کامل برچسب‌گذاری شده و بعد از کلاس نیز واضح است. سپس مطالب فصل را به طور کامل بخوانید تا توضیح دقیق‌تری از مفاهیم و اصطلاحات بگیرین. هنگام خواندن، شکل‌های سایت را دوباره بکشید و برچسب‌گذاری کنید. یا شکل‌ها را اسکن کنید، برچسب‌ها را بپوشانید و از آنها به عنوان یک ورقه مرورِ پر کردن جاهای خالی استفاده کنید.

کتاب‌های درسی معمولاً توضیحات بسیار بیشتری نسبت به آنچه اساتید می‌توانند در زمان کلاس بگنجانند، ارائه می‌دهند. مسائل نمونه‌ای که در کتاب درسی حل شده‌اند ممکن است با آن‌هایی که در کلاس نشان داده می‌شوند، متفاوت باشند.

مسائل و سؤالات مرور پایان فصل را انجام دهید

کتاب درسی بیومکانیک معمولاً مفاهیم را پوشش می‌دهد و راه‌حل‌های مسائلِ نمونه را نشان می‌دهد. در پایان هر فصل، سؤالات اضافی وجود دارن. برخی از آن‌ها ممکن است به عنوان تکلیف یا بخشی از بخش عملی دوره داده شوند. همه‌ی آن‌ها را انجام دهید، حتی آن‌هایی که تعیین نشده‌اند.

با کار روی مثال‌های موجود در فصل‌ها شروع کنید. پاسخ‌ها و مراحل حل مسئله خود را بررسی کنید. همین کار را با مثال‌های کلاس انجام دهید - آن‌ها را دوباره انجام دهید و بررسی کنید و مطمئن شوید که همه مراحل را درک کرده‌اید. 

یک فرآیندِ گام به گام برای حل مسئله که برای شما مناسب است، ایجاد کنین. این فرآیند ممکن است همان باشد که در کتاب درسی شما توضیح داده شده است. ممکن است همان فرآیندی باشد که در این کتاب توضیح داده شده است. ممکن است فرآیندی باشد که استاد شما استفاده می‌کند. بهترین فرآیند، فرآیندی است که با آن راحت هستید و ممکن است شامل مراحلی از منابع مختلف باشد.

روی هر مسئله کار کنید تا به راه‌حل برسید، و آن را به روش‌های مختلف امتحان کنید. کار خود را برای هر تلاش نگه دارید. اگر متوجه شدید که دائماً از یک روش استفاده می‌کنید و هنوز به راه‌حل نمی‌رسید، استراحت کنید. اگر پس از تلاش کافی نتوانستید مسئله‌ای را حل کنید، با راه‌حل‌های تلاش شده خود به ساعات اداری بروید تا بتوانید فرآیند حل مسئله خود را به استاد نشان دهید.

فلش کارت‌ درست کنید

یک مجموعه کارت ۳ در ۵ اینچی بخرید و از آن‌ها برای ساخت فلش کارت‌، به‌محض معرفی مفاهیم یا معادلات جدید استفاده کنید. تا یک یا دو روز قبل از امتحان منتظر نمانید تا فلش کارت‌ها را بسازید. کارت‌ها را همراه خود داشته باشید و هر زمان که وقت آزاد داشتید از آن‌ها برای مرور استفاده کنید. اگر بیشتر به سمت استفاده الکترونیکی تمایل دارید، می‌توانید نرم‌افزار یا اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند برای ساخت فلش کارت‌های الکترونیکی پیدا کنید، حتی برخی از آن‌ها را می‌توانید با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

روی یک طرف فلش کارت، تعریف یک مفهوم یا یک معادله را بنویسید. روی طرف دیگر، نام مفهوم یا معادله را بنویسید. برای مثال، روی یک طرف کارت بنویسید "سرعت خطی (توضیح داده شده در فصل ۵)" و روی طرف دیگر یکی از نسخه‌های معادله را بنویسید، مثلاً به صورت زیر:

کارت دیگری ممکن است یک طرفش سرعت خطی و طرف دیگر تعریف نوشتاری (نرخ تغییر موقعیت در یک جهت خاص) داشته باشد. فلش کارت‌ها ارزان هستند، بنابراین تعداد زیادی از آنها بسازید — به عنوان مثال، فقط برای سرعت، یک فلش کارت، برای هر نوعِ معادله ایجاد کنید.

هنگامی که مفاهیم و معادلاتی را که برایتان دشوار است شناسایی می‌کنید، این کارت‌ها را در یک دسته جداگانه قرار دهید و بیشتر مرور کنید تا مفهوم را یاد بگیرید. دیدن کوچکتر شدن دسته‌ی مفاهیم دشوار، به‌تدریج که بیشتر یادشان می‌گیرید، احساس بسیار خوبی دارد!

از ساعت‌های اداری استفاده کنین

اساتید برای دانشجویانی که نیاز به کمک دارند، ساعات اداری منظمی تعیین می‌کنند. ساعات اداری، منابعی هستن که دانشجویان کمتر از آنها استفاده می‌کنند. استاد در دفتر برای یک دلیل حضور دارد: کمک به شما.

شلوغ‌ترین ساعات اداری، روزهای قبل از امتحان هستند. متأسفانه، بسیاری از دانشجویان تا زمانی که شروع به مطالعه برای امتحان نکنند، متوجه مشکلات خود نمی‌شوند. اما درست قبل از امتحان، اغلب برای دریافت کمک دیر است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که استادتون، تمام دوره را، فقط برای شما مرور کند. بنابراین، مطالب را در طول دوره مرور کنید و به‌طور منظم به ساعات اداری مراجعه کنید.

آماده به ساعات اداری بروید. فقط وارد نشوید و نگویید، "من نمی‌فهمم." توضیح دهید که چه چیزی را می‌فهمید و سپس به چیزی که برایتان گیج‌کننده است اشاره کنید و درخواست توضیح کنید. تا حد امکان، مشخص باشید. اگر مسئله ای برایتان مشکل است، راه‌حل‌های خود را برای مسئله بیاورید. مراحل حل مسئله را توضیح دهید. این به استاد شما نقطه شروعی می‌دهد تا راحت‌تر تشخیص دهد که چرا مشکل دارید و کمک مشخص‌تری به شما بدهد.

هر چه زودتر درخواست کمک کنید، استاد شما، قادر و مایل به ارائه کمک بیشتری خواهد بود.

با همکلاسی‌ها، یک گروه مطالعه تشکیل دهید

با چند همکلاسی خود، زمانی را به طور منظم ترتیب دهید تا دور هم جمع شوید و مطالب کلاس، تکالیف آزمایشگاه و تکالیف خانگی را مرور کنید. از اوایل ترم شروع به ملاقات کنید. دو یا چند نفر بهتر از یک نفر هستند. اعضای گروه شما می‌توانند ایده‌ها، بینش‌ها و ابزارهای یادگیری شخصی خود را برای مطالب به اشتراک بگذارند. از زمان گروهی خود برای مرور راه‌حل‌های مسائل تعیین شده با هم استفاده کنید. یک گروه کوچک معمولاً کمتر ترسناک است تا یک گروه بزرگ، بنابراین اندازه را قابل مدیریت نگه دارید.

نیوتن را به عنوان بنیادِ تحلیلِ حرکت، قبول و اعمال کنین

روابط علت و معلولی دقیق در جهان بسیار کم هستند. یکی از آنها قانون اول نیوتن است: یه نیروی نامتعادل، باعث تغییر در حرکت می‌شود. این قانون را به عنوان یک حقیقت ۳۰۰ ساله بپذیرید (نیوتن اولین بار قوانین خود را در سال ۱۶۸۷ پیشنهاد کرد)، و آن را به هر حرکتی که مشاهده می‌کنید، اعمال کنید.

هنگام یادگیری یک حرکت جدید یا تمرینِ یک حرکت قدیمی، همه نیروهای درگیر را شناسایی کنید. به حرکت بدن از نظرِ تکانه آن نگاه کنید: با چه سرعت و در چه جهتی حرکت می‌کند. بیشتر اجسام، در بیش از یک جهت، همزمان حرکت می‌کنند و حرکت، می‌تواند در هر جهت تغییر کند. برای تغییر تکانه، باید نیروی نامتعادل بر بدن، برای مدت زمانی اعمال شود. آنچه را که در حال حاضر می‌دانید و همچنین توضیحاتی که دیگران به شما می‌دهند در مورد چگونگی حرکت و تغییر حرکت چیزها، بر اساس قوانین نیوتن مورد پرسش قرار دهید.

هنگامی که یک چک لیست از نکاتی که توصیف کننده چگونگی انجام یک مهارت یا مشکلات مرتبط با یک بیماری یا ناتوانی است به شما ارائه می‌شود، به دنبال مفهوم بیومکانیکی باشید که زیر هر نکته قرار دارد. از خود بپرسید آیا نکته ذکر شده یک خطا است، نشانه‌ای از یک خطا است یا یک ویژگی خاص (نگاه کنید به فصل۱۶). بسیاری از چک لیست‌ها شامل نکاتی هستند که ویژگی‌های خاص عملکرد یا نشانه‌ای از یک خطا هستند. تمرکز بر این نکات، عملکرد را بهبود نمی‌بخشد زیرا علت — یک نقض اصل بیومکانیکی یا یک تغییر در عملکرد توسط فرد برای جبران یک توانایی بحرانی که وجود ندارد — مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

با همکلاسی‌های خود، با بیومکانیک روان صحبت کنید

یادگیری خود درباره بیومکانیک را محدود به کلاس، آزمایشگاه، میز تحریر یا گروه مطالعه خود نکنید. استفاده از اصطلاحات و به کار بردن مفاهیم بیومکانیک هنگام تحلیل هر حرکتی، راهی خوب برای تقویت ایده‌ها است.

هنگام تماشای یک رویداد زنده یا تلویزیونی با دوستان، یکدیگر را به چالش بکشید تا یک اصل بیومکانیک را به یک مهارت مورد استفاده در رویداد اعمال کنید. سبک‌های مختلف پرتاب کنندگان در یک بازی بیسبال را مقایسه کنید و به دنبال شباهت‌ها و تفاوت‌ها باشید. چه اصولی از بیومکانیک در یک مسابقه شیرجه اعمال می‌شود؟ چگونه رقصندگان، اسکیت‌بازان هنری یا ژیمناست‌ها می‌چرخند، پیچ می‌خورند و دوران می‌کنند؟ چگونه فرم زیبای یک رقصنده که یک "گراند ژته grande jette" را اجرا می‌کند، مشابه یا متفاوت از یک بازیکن قدرتمند بسکتبال است که یک "اسلم دانک" انجام می‌دهد؟

با بحث در مورد چگونگی ارتباطِ ایده‌های پوشش داده شده در کلاس بیومکانیک با فعالیت‌های مختلفی که هر عضو گروه به آنها علاقه‌مند است، از یکدیگر بیاموزید. درک موجود خود از چگونگی انجام یک مهارت خاص را با اصول بیومکانیک ترکیب کنید. همه ما دانش موجودی از چگونگی حرکت چیزها داریم — توضیحات خودمان در مورد چگونگی انجام موفقیت‌آمیز حرکت‌ها. دقت این دانش را مورد سوال قرار دهید. ایده‌های پیشین خود را با اصول بیومکانیک تطبیق دهید.

ممکن است یک چک لیست ذهنی از نکاتی که باید در اجرای یک مهارت خاص به آنها توجه کنید، داشته باشید، بنابراین هر یک از نکات در چک لیست را بگیرید و ببینید آیا یک اصل زیربنایی برای توجیه آن وجود دارد. بیشتر افراد تجربه‌ای با نوعی از حرکت ماهرانه دارند. بسیاری به سطح بالایی از مهارت در اجرا رسیده‌اند و فکر می‌کنند که فقط "این کار را انجام می‌دهند." اما فقط به این دلیل که می‌توانید یک مهارت را اجرا کنید به این معنا نیست که آن را درک می‌کنید یا می‌توانید به دیگران آموزش دهید. دانشجویان اغلب تا زمانی که در موقعیت توضیح و آموزش یک مهارت آشنا به عنوان مربی یا استاد قرار نگیرند، حتی این را تشخیص نمی‌دهند.

به طور کلی، کنجکاوِ چیزهای متحرک باشید و به دنبال اصول بیومکانیک مشترک در بین آنها بگردید.

برای پروژه‌های تحقیقاتی، داوطلب بشین

از استاد خود بپرسید که آیا فرصت‌هایی برای مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی در حال انجام در آزمایشگاه بیومکانیک وجود دارد یا خیر. بسته به نوع تحقیق انجام شده، ممکن است بتوانید به عنوان آزمودنی شرکت کنید اگر معیارهای انتخاب را برآورده کنید. این معیارها ممکن است شامل سطح خاصی از تجربه با وظیفه مورد ارزیابی، سابقه آسیب خاص، یا قرار گرفتن در یک محدوده سنی مشخص باشد. اگر فرصت شرکت به عنوان آزمودنی را داشتید، قبل از زمان تعیین شده حضور پیدا کنید. مطمئن شوید که آنچه را که از شما خواسته شده است به همراه داشته باشید، چه لباس‌های خاص، تجهیزات یا برگه‌های اطلاعات اضافی باشد.

اگر نمی‌توانید در پروژه تحقیقاتی شرکت کنید، بپرسید آیا می‌توانید فرایند جمع‌آوری داده‌ها را مشاهده کنید. از حضورِ دانشجویان علاقه‌مند و قابل اعتماد تقریباً همیشه استقبال می‌شود تا اطلاعات بیشتری درباره پروژه کسب کنند. اگر فرصت مشاهده را پیدا کردید، قبلش، کمی آمادگی کسب کنید. از استاد خود بخواهید نسخه‌ای از فرم رضایتی را که شرکت‌کنندگان تحقیق امضا خواهند کرد، به شما بدهد. فرم رضایت خلاصه‌ای از مطالعه، شامل هدف پروژه، توضیحی درباره چگونگی جمع‌آوری داده‌ها و نتایج مورد انتظار را ارائه می‌دهد. هنگامی که برای مشاهده می‌روید، یک دفترچه یادداشت همراه داشته باشید و سوالات یا نظراتی که هنگام مشاهده به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. در نهایت، سر وقت حاضر شوید تا پروژه را مختل نکنید.

در حین جمع‌آوری داده‌ها سوال نپرسید. سوالات و نظرات خود را برای بعد از اتمام جمع‌آوری داده‌ها و خروج آزمودنی از آزمایشگاه نگه دارید. محقق، اگر زمان اجازه دهد، مایل خواهد بود به سوالات شما پاسخ دهد و نظرات شما را بررسی کند.

در کنفرانس بیومکانیک شرکت کنین

بیشتر سازمان‌های حرفه‌ای، از جمله آنهایی که در زمینه بیومکانیک فعالیت می‌کنند، جلسات سالانه منظم برگزار می‌کنند که اعضای سازمان در آن شرکت می‌کنند. کنفرانس‌ها بستری برای انتشار و بحث درباره تحقیقات و دانش در بیومکانیک فراهم می‌کنند. برای دانشجویان، کنفرانس‌ها فرصتی برای یادگیری بیشتر درباره بیومکانیک و شبکه‌سازی با پژوهشگران برجسته و سایر دانشجویان هستند.

با یک کنفرانس متمرکز بر دانشجویان شروع کنید، مانند نشست منطقه‌ای که توسط انجمن بیومکانیک آمریکا (ASB) یا کالج پزشکی ورزشی آمریکا (ACSM) برگزار می‌شود. هزینه ثبت‌نام برای دانشجویان در این کنفرانس‌ها پایین نگه داشته می‌شود تا حضور آنها تشویق شود.

یک کنفرانس معمولاً شامل انواع مختلفی از قالب‌های ارائه است. نقطه برجسته اغلب یک سخنرانی کلیدی۴۰ تا۶۰ دقیقه‌ای است که توسط سخنرانی که به دلیل سوابق برجسته در بیومکانیک دعوت شده است، ارائه می‌شود.

ارائه‌های کوتاه‌تر توسط سخنرانانی که نماینده یک گروه تحقیقاتی هستند نیز برنامه‌ریزی می‌شود، در جلسات سخنرانی و پوستر. یک جلسه سخنرانی شامل چهار تا هشت ارائه ۱۵ دقیقه‌ای فردی است که به صورت شفاهی انجام می‌شود. سخنران یک نمای کلی از یک پروژه تحقیقاتی را برای ۱۰ تا ۱۲ دقیقه ارائه می‌دهد و سپس سوالاتی از مخاطبان پاسخ می‌دهد. یک جلسه پوستر شامل چندین ارائه‌دهنده است که یک پوستر از پروژه تحقیقاتی خود را نصب می‌کنند و سپس با حضار که برای بحث در مورد پوستر می‌آیند تعامل می‌کنند.

بسیاری از کنفرانس‌ها همچنین شامل جلسات اضافی هستند که به موضوعاتی مانند درخواست برای تحصیلات تکمیلی، پردازش داده‌ها یا یک موضوع داغ فعلی در بیومکانیک اختصاص دارند.

برنامه زمانی کنفرانس معمولاً حداقل یک هفته قبل از تاریخ شروع در وب‌سایت منتشر می‌شود. زودتر برنامه را مرور کنید تا هر جلسه خاصی که می‌خواهید حتماً حضور داشته باشید را شناسایی کنید. برنامه همچنین شامل استراحت‌ها و فرصت‌های دیگر برای گفتگوهای غیررسمی مرتبط با بیومکانیک و شبکه‌سازی خواهد بود. حضور در یک کنفرانس فرصتی عالی برای گسترش درک خود از بیومکانیک و ملاقات با دیگران علاقه‌مند به این حوزه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر