۱۳۹۳ آذر ۱۹, چهارشنبه

۱ - مشخص کردن موقعیت

موقعیت، محل یه بدن رو تو فضا توضیح میده. این محل نسبت به یه نقطه عطف (landmark) مشخص میشه. از این لندمارک به عنوان مبدا یاد میشه چون همه محاسبات از این نقطه شروع میشن. شکل ۱-۵ نمایی از بالای یه زمین فوتبال رو نشون میده. من مبدا سیستم مختصات (فصل دو رو ببینید) رو روی خط گل در پایین و چپ زمین قرار دادم. جهت x نشون دهنده طول زمین، و جهت y نشونه عرض زمینه. من از این سیستم مختصات دو بعدی برای مشخص کردن موقعیت بازیکن در زمین استفاده میکنم:
یه بعدی: ۳۰ متر از خط گل (بعد فوروارد-بکوارد تنها، x = 30 m) یا ۱۵ متر از خط کنار (y = 15 m)
دو بعدی: ۳۰ متر از خط گل و ۱۵ متر از خط کناری (بعد فوروارد-بکوارد و بعد کنار-به-کنار، همزمان مشخص شدن، x = 30 m و y = 15 m، یا به صورت ساده (30,15)، که مثل نوشتن مختصات x و y ه)
شکل ۱-۵: بازیکن در یه زمین فوتبال با یه سیستم مختصات برای معین کردن موقعیت وی
یه بعد سوم که موقعیت بازیکن بالای زمین ه رو هم میشه شرح داد. سیستم مختصات تغییر میکنه تا بعد سوم رو تو خودش بگنجونه (تو جهت z). جهت z از بالا به پایینه. شرح سه بعدی مهد بازیکن، مختصات x,y,z بازیکنه. تو این بلاگ، من به شرح دو بعدی کینه ماتیک خطی بسنده میکنم، با اینکه همه توضیحات رو میشه به سه بعدی تعمیم داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر